Pogosto me starši sprašujejo, kako lahko otrok zmore popolno koncentracijo v igri z lego kockami ali gledanju risank, ne zmore pa dovolj hitrega reševanja matematične naloge (govorim o povprečnem šolarju, ki nima posebnih težav z učenjem).
V čem je skrivnost in zakaj takšna razlika med tema dvema dejavnostma?
Preprosto: v igro z lego kockami je otrok osebno vpleten, jo doživlja z vsemi svojimi čutili. Je ustvarjalen, idejo prenese v realnost in izdelek je lahko viden, zadovoljstvo je nepopisno (spomnite se, kolikokrat je otrok prinesel določen izdelek z velikim žarom v očeh).
Risanke … narejene so tako, da vključujejo veliko akcije, barve, zanimive karakterje … in kot film/telefon/facebook priklene odraslega na stol, tako risanka pritegne otroka, da le stežka odmakne pogled. Takrat ne sliši, ne vidi in zaman mu iz sosednje sobe prigovarjamo (včasih kar zakričimo), da bo televizijo potrebno ugasniti in narediti domačo nalogo … kar je obveznost, dolžnost … »zakaj le, če sem znal vse račune že v šoli?«
Preklop iz zanimive dejavnosti v nezanimivo, je lahko za otroka težak.
Tu so pomembni dogovori med družinskimi člani in vzpostavitev določene rutine, ki lahko (ni pa nujno) vodi k učnim in delovnim navadam.
Kadar opazimo, da ima otrok težave s koncentracijo in daljšega učenja ne zmore, ga moramo naučiti pravilne uporabe odmorov.
Kljub temu, da je koncentracija pri igri daljša, je koncentracija za učenje med 20 – 30 minut, nekateri učenci pravijo, da zmorejo popolnega fokusa tudi 40 minut. Po tem jim začnejo misli begati, pogledujejo skozi okno, na uro … in to je znak za odmor. Pri nekaterih otrocih z nizko stopnjo pozornosti, je čas fokusa še nižji. Po določenem času koncentracija pade in takrat je bolje prekiniti in narediti učinkovit odmor.
Izmenjavanje aktivnega učenja in aktivnega odmora je ključno za uspešno učenje.
Aktivno učenje ne pomeni le branja in ponavljanja učne snovi, ampak uporabo aktivnih tehnik učenja.
Koristne so predvsem tiste, ki spodbujajo povezovanje in delovanje obeh možganskih polovic (mnemotehnike). Če je otrok naučen klasičnih strategij učenja, kot so izpisovanje, podčrtavanje, miselni vzorci, lahko mnemotehnike vključi v svoj način učenja.
Aktivni odmor pa predstavlja odklop od trenutne učne snovi. Med odmorom ga ne sprašujemo kaj se je naučil in kaj se še bo učil, ampak mu ponudimo priložnost za miselni odklop.
Lea
* vsebina je nastala na podlagi gostovanja v fb skupini Odgovorno starševstvo